Ayak Bileği
Kıkırdak Lezyonları

Ayak Bileği Kıkırdak Lezyonları

Ayak bileği kıkırdaklarla kaplı bir eklemdir. Ayak bileği, yoğun olarak hareket eden bir bölge olduğu için kıkırdak hasarları da sık görülür. Ayak bileğinde kıkırdak lezyonları kısaca TOL olarak adlandırılır ve tıbbi açılımı “Talusun Osteokondral Lezyonları” olarak geçer. Talus; üzeri kıkırdak ile kaplı olan kemiğe verilen isimdir.

Ayak bileğindeki kıkırdak lezyonları burkulma, düşme, spor yaralanmaları gibi pek çok farklı nedene bağlı olarak meydana gelebilir.

Kıkırdak hasarının durumuna göre tedavi yöntemi belirlenir.

Ayak Bileği Kıkırdak Hasarları Neden Olur?

Ayak bileği eklemindeki rahatsızlıklar pek çok nedene bağlı olarak ortaya çıkabilir. Travmalara bağlı olarak gelişebilir (özellikle spor ile ilgilenen kişilerde) ya da yaşa bağlı olarak ortaya çıkabilir. ( yaş aldıkça kemik ve kıkırdaklar zayıflar)

Ayak Bileği Kıkırdak Lezyonlarının Belirtileri

Giderek artan ağrı
Ayak bölgesinde şişlik ve ödem
Günlük aktiviteleri yapmada zorlanma
Ayak bileğinde takılma hissi

Ayak Bileği Kıkırdak LezyonlarınınTedavisi

Ayak bileği kıkırdak lezyonları tedavi edilmezse, kıkırdak hasarı ilerler ve eklemin hareket fonksiyonunu kaybetmesine neden olur. Kişi günlük yaşamına devam edemez duruma gelir. Kıkırdak lezyonu büyük ve iyileşme olasılığı düşükse cerrahi tedavi tercih edilir. Cerrahi tedavi açık veya kapalı olmak üzere gerçekleştirilebilir. Hastanın durumu, lezyonun büyüklüğüne göre artroskopik (kapalı) tedavi yöntemi uygulanabilir. Kıkırdağın kendini yenilemesine yardımcı olacak delme, tıraşlama gibi girişimler artroskopik olarak uygulanır.

Ameliyatsız Ayak Bileği Kıkırdak Tedavisi

Kıkırdak doku hasar görmediyse sağlam durumdaysa fizik tedavi önerilebilir. Fizik tedaviyle amaç, ayak bileği çevresinin güçlenmesini sağlamaktır. Kıkırdak problemlerinde kişiye özel egzersiz programının hazırlanması gerekir.

Artroskopik Ayak Bileği Kıkırdak Tedavisi

Cerrahi tedavi yöntemin belirlenmesinde ayak bileği eklemini oluşturan kemiğin kıkırdak lezyonlarının büyüklüğü, iyileşme olasılığı gibi faktörler büyük önem taşır.

Ayak bileği kıkırdak lezyonu tedavisinde uygulanan artroskopik cerrahi iyileşme sürecinin hızlı olmasını sağlar. Ayak bileğine açılan küçük kesilerden birine yerleştirilen artroskop adı verilen küçük kamera ile görüntüleme gerçekleşir. Bu görüntüleme sayesinde tüm yapı rahat bir şekilde gözlemlenir ve tedavi edilir.

Açık cerrahi de ise lezyon ciddi anlamda büyüktür ve hasarlı kıkırdağın tamamen çıkartılarak tedavi edilmesi gerekir. Çıkarılan hasarlı kıkırdak yapay bir kıkırdak doku ile değiştirilir.

firat_fidan

Fırat Fidan