Diz Eklemi
Kıkırdak Lezyonları

Eklem Kıkırdağı Nedir?

Eklem kıkırdağı, eklemde yük taşıyan ve ağrısız bir şekilde hareket imkanı sunan özel bir yapıdır. Kaygan ve parlak yüzeyli bir dokudan oluşur. Eklem kıkırdağının sunduğu sürtünme ile kemikler birbiri üzerinde kayarak sağlıklı bir şekilde yürüme, koşma, merdiven çıkma gibi hareketleri ağrı hissetmeden yapmamızı sağlar.

Diz Ekleminde Kıkırdak Lezyonları

Eklem kıkırdağında meydana gelen hasar sonucunda eklem yüzeyinde yer alan kaygan ve düz yapı kaybolmaya başlar. Diz ekleminde oluşmaya başlayan kıkırdak lezyonlarında koşma, yürüme, merdiven inme çıkma sırasında ağrı, şişlik ve zorlanmalar kendini gösterir. Eklemlere yük binmesi kişiyi rahatsız eder.

Eklem Kıkırdağı Yaralanmalarının Belirtileri

Kıkırdak bölgesinde ağrı
Eklemde sıvı artışı varsa şişlik
Günlük hareketlere bağlı olarak artan ağrı ve şişlik
Dinlenme sırasında azalan ağrı

Eklem Kıkırdağı Lezyonlarında Tanı

Eklem kıkırdak hasarları ya da yaralanmalarında en etkili tanı yöntem artroskopidir. Tedavi yöntemini seçmede lezyonun bölgesi, sınırları, boyutları gibi özelliklerin net bir şekilde belirlenmesini sağlar.

Eklem Kıkırdağı Lezyonlarında Kim İlaç Tedavisi Olabilir?

Yaşa bağlı ortaya çıkan aşınma ve eskimenin sonucu olan diz eklemi kıkırdak lezyonlarında geri dönüş yoktur. İlaç tedavisi sonrasında cerrahi işlem gerekir. Genç ve spor ile aktif olarak uğraşan bireylerde, spor sırasında alınan darbeler ve travmalar sonrasında eklem kıkırdağında bölgesel zararlar meydana gelebilir. Bölgesel zararın olduğu eklem kıkırdağı lezyonlarında bir bölüm hasarlı bir bölüm sağlam olduğu için kıkırdak yenileyici tedaviler uygulanabilmektedir. Amaç, ağrıyı azaltmak ve dizin eski fonksiyonunu kazanmasını sağlamaktır.

Eklem Kıkırdağı Lezyonlarında Cerrahi Şart Mı?

Kıkırdakların damar ve sinir uçları yoktur. Bu özelliğinden dolayı diğer dokularda olduğu gibi kendini yenileyemez. Kıkırdakta oluşan bir problemin tedavisi sadece cerrahi olarak yapılmaktadır. Ancak, spor sırasında kıkırdak bölgesine alınan bir darbede eklem kıkırdağının olduğu bölgenin hepsi zarar görmediyse yenileyici bir tedavi uygulanabilir.

Eklem Kıkırdak Lezyonlarının Tedavisi

Eklem kıkırdaklarının lezyonunda tedavi yönteminin belirlenmesinde bireyin yaşı, kilosu, fiziksel aktiviteleri ile birlikte hasarlı bölgenin yeri, büyüklüğü, derinliği gibi özellikler göz önüne alınmaktadır. Eklem kıkırdağı yaralanmalarında yük taşıyan bölgede 1 cm’den büyük kıkırdak yaralanması varsa tedavi şarttır. Hasta, spor hayatı aktif genç bir birey ve bölgesel bir durum söz konusu ise ilaç tedavisi, enjeksiyon ve fizik tedavi yöntemleri denenebilir. Amaç, ağrıyı baskılamak ve ileri yaşlarda kireçlenme probleminin oluşmasını önlemektir.

Eklem kıkırdağı hasarları ya da yaralanmalarında dokunun kendini yenileme özelliği olmadığından tedavinin daha net sonuçlar verebilmesi adına cerrahi yöntem en doğrusudur. Artroskopik cerrahide eklem içinde oluşan başka sorunlar var ise onlarda tedavi edilebilmektedir. Mikro-Kırık ve Mozaikplasti gibi uygulamalar artroskopik yöntem ile yapılabilmektedir. Son dönemlerde sıklıkla kullanılan yöntemlerden biride kıkırdak naklidir. Eklem kıkırdağı lezyonlarının tedavisinde birçok farklı yöntem vardır. Önemli olan, alanında uzman ortopedi doktoru ile hangi tedavinin hasta için uygun olduğuna karar verebilmektir. Doğru tedavi yöntemi ile ileride oluşabilecek kireçlenme probleminin de önüne geçilebilir.

Cerrahi işlemler sonrasında iyileşmenin daha iyi olabilmesi adına yaklaşık 4-8 hafta boyunca ekleme yük verilmemesi gerekir.