Diz Kireçlenmesi
(Gonartroz) Nedir?

Diz Kireçlenmesi (Gonartroz) Nedir?

Vücudumuzun en fazla ağırlık taşıyan eklemi dizlerimizdir. Zaman içerisinde yaş almaya bağlı olarak dizlerimizde aşınma meydana gelir. Dizlerde meydana gelen aşınma çeşitli nedenlere bağlı olarak zayıflar ve kireçlenme ortaya çıkar. Diz ekleminin kireçlenmesine gonartroz denir. Diz kireçlenmesi kişide yürüme zorluğu ve ağrıya neden olur.

Diz Kireçlenmesinin Nedenleri

Diz kireçlenmesinin oluşmasında en önemli etkenler ilerleyen yaş ve aşırı kilodur. Genellikle kadınlarda erkeklere göre daha fazla görülmesinin nedeni menopoz döneminin yaşanmasıdır. Romatizmal hastalıkları olanlarda, kas yapısı zayıf olanlarda da görülebilmektedir. Genetik faktörler, diz ekleminde enfeksiyon yaşanması, düşme veya çarpmaya dayalı travmalar da diz kireçlenmesinin oluşmasına neden olmaktadır.

Diz Kireçlenmesi Belirtileri

Dizde şiddetli ağrı
Eklemlerde şişlik ve şekil bozuklukları
Eklemde tutulma, hareket kısıtlılığı
Hareket halinde eklemde duyulan kıtırtı şeklinde sesler
Bacaklarda içe doğru eğilme
Dizlerin bükülmesinde zorluk

Diz Kireçlenmesi Tedavi Yöntemleri

Diz kireçlenmesinde erken tanı tedavinin kolay bir şekilde gerçekleşmesini sağlar. Hastanın yaşı, kireçlenmenin nedeni ve derecesi gibi faktörler tedavinin yöntemini cerrahi ya da cerrahi olmadan belirler.

Ameliyatsız Diz Kireçlenmesi Tedavisi

Dizlerde kireçlenme başladıysa süreci geri döndürmek mümkün değildir. Ameliyatsız diz kireçlenmesi tedavisinde amaç ağrıyı azaltarak hastalığın ilerlemesini durdurmaktır. Hastanın kilo problemi varsa öncelikle yeme alışkanlığını değiştirerek sağlıklı bir şekilde kilo vermesi istenilir. Dizlerin yük kaldırması kireçlenme ile birlikte zor olacağı için kilo vermek tedavinin olumlu cevap verebilmesi adına önemlidir. Hafif sporlar yapmak, kısa yürüyüşler yapmak kilo vermeyi destekleyeceği gibi kişinin hareketsiz kalmasını da engelleyecektir. Eğilmek, dizlerin üzerine çömelmek, engebeli ve yokuş yollarda yürümekten sakınmak gerekir.

Diz kireçlenmesi başlangıç aşamasında ise şişlik ve ağrıyı azaltmak adına buz uygulaması yapılabilir. Eklemdeki sıvı için anti-enflamatuar ilaçlar kullanılabilir. Diz kireçlenmesinde kullanılan ilaçlar ağrı ve iltihap konusunda olumlu sonuçlar verse de ilaçların yetersiz kaldığı durumlarda eklem içi enjeksiyonlar ağrı kontrolünde fayda sağlamaktadır. Düzenli bir şekilde uzman kontrolünde yapılan fizik tedavi uygulaması da kasların güçlendirilmesinde etkilidir.

Ameliyatsız Diz Kireçlenmesi Tedavisi

Hasta ilaç tedavisine cevap verecek durumda değilse, İleri derecede kireçlenme, kıkırdak yapılarının tamamen yok olması, ağrının dayanılmaz bir duruma gelmesi ve hayat kalitesinde ciddi bir düşme varsa cerrahi tedavinin uygulanması kaçınılmazdır.

Diz kireçlenmesinde cerrahi tedavi seçenekleri; Yüksek Tibial Osteotomi, Artroskopi ve Diz Protezi’dir.

Yüksek Tibial Osteotomisi genelde 65 yaş üstü hastalara uygulanır. Tedavinin amacı, dizin iç kısmına olan baskıyı azaltarak kireçlenmenin ilerlemesini yavaşlatmaktır..

Artroskopi, diz eklemini tamamen açmadan eklemin iç yapısını detaylı bir şekilde görmeyi sağlayan ve dizdeki sorunu tedavi etmeyi amaçlayan bir yöntemdir.

Diz Protezi, metal ve polietilen karışımından yapılan yapay bir diz eklemidir. Diz kireçlenmesinde ileri bir seviyenin tespit edilmesi durumunda diz protezi ameliyatı uygulanır. İleri seviye kireçlenmede kıkırdak yapı tamamen bozulmuş ve hasta ağrıdan duramaz hale gelmiştir. Diz protezi ameliyatında yapay diz eklemi özel protezler ile oluşturulur. Eklem yüzeyi çıkartılarak yerine yeni yapı yerleştirilir. Diz protezi ameliyatı sonrasında hasta ertesi gün ayağa kaldırılarak yürütülür ve hafif egzersizlere başlanır. Dize yük binmeden günlük hareketlerini rahatlıkla yapmaya başladıktan sonra ( yaklaşık 4-5 gün) taburcu edilir.

sami_sokucu

Prof. Dr.